W naszym kraju jest ona wciąż względnie mało znana. Biorąc pod uwagę korzyści, jakie może ona przynieść, warto poznać ją nieco bliżej.
Po pierwsze: kim jest interim manager? Najprościej taką osobę zdefiniować jako kierownika do zadań specjalnych lub menadżera czasowego.
Interim manager zwykle jest osobą, która wybrała ścieżkę kariery opartą na niezależności. Przede wszystkim uniezależniła się od konkretnego pracodawcy, a dzięki temu może podejmować współpracę z różnymi firmami, nawet z kilkoma równocześnie w tym samym czasie.
Kierownik do zadań specjalnych musi wyróżniać się różnymi cechami, aby móc sprostać postawionym przed nim zadaniom. Jedną z najważniejszych cech jest motywacja do wywierania wpływu na innych i na różne wydarzenia. Musi być komunikatywny w szerokim zakresie, łatwo nawiązywać kontakty i budować relacje z ludźmi. Musi być również zdeterminowany w osiąganiu założonych celów. Interim managera wyróżniają kompetencje operacyjne i nadzorcze.
Manager czasowy charakteryzuje się konkretnymi kompetencjami, a wśród nich przede wszystkim: posiada doświadczenie, które pozwoli mu zastosować sprawdzone metody. Jest człowiekiem ustabilizowanym życiowo, co sprawia, że jest mniej podatny na różnego rodzaju zachowania, poszukuje wyzwań, ponieważ jego zadaniem jest otwartość na zadania i cele, którym etatowy manager nie podołał, pragnie odczuwać satysfakcję z efektu własnej pracy.
Być może manager do zadań specjalnych nie ma tak dużej wiedzy merytorycznej jak pracownicy organizacji, ale świetnie potrafi ocenić ich kompetencje i możliwości. Dzięki temu wyraźnie dostrzega, co można osiągnąć własnymi siłami firmy, a kiedy i w jakim zakresie będzie trzeba poszukać zewnętrznego wsparcia. Wiedza interim managera o zarządzaniu projektami, jak również umiejętność kierowania pracą zespołu sprawiają, że firma nie tylko może wykorzystać rekomendację, ale również poszerzyć swoją wiedzę.
Interim managera opisuje się jako osobę pewną siebie i niezależną, która wykazuje się dużą inicjatywą i szybkim tempem działania. To ktoś, kto podejmuje jednoznaczne decyzje i bierze za nie bezpośrednią odpowiedzialność. Umie szybko reagować i rewaloryzować zmienne warunki. Jego działanie zawsze jest celowe. Głównym kierunkiem jego działań jest osiągnięcie zamierzonego efektu i odpowiedzialność za niego.
To człowiek, który doskonale odnajduje się w okolicznościach, gdzie jest poddany presji ludzi lub wydarzeń. Z łatwością nawiązuje relacje, a jego styl pracy i działania jest nieco bardziej autorytarny niż perswazyjny, a więc bardziej nakazuje działania, niż do nich przekonuje.
Manager czasowy stymuluje innych do działania, a równocześnie jest stanowczy i bezpośredni w relacjach z innymi. Myśli strategicznie, a jego umiejętność do natychmiastowego diagnozowania i analizowania problemów oraz wysoka aktywność sprawiają, że szybko definiuje sytuację w firmie i proponuje określone rozwiązania. Dzięki własnej niezależności oraz pewnej dawce indywidualizmu wprowadza rzeczywistą zmianę w funkcjonowaniu organizacji. Potrzeba natychmiastowego włączenia się w zastane środowisko oraz poznania mechanizmów działania firmy wymagają otwartości i odwagi.
Tak więc podsumowując rozważania o byciu osobą do zadań specjalnych, można wskazać najbardziej istotne kompetencje interim managera. Są to:
umiejętności komunikacyjne, a szczególnie łatwość nawiązywania relacji,
determinacja w dążeniu do osiągania założonych celów,
wiara w siebie i we własne możliwości,
wytrzymałość na stres,
zdolność szybkiego podejmowania decyzji i poczucie odpowiedzialności,
samodyscyplina,
doświadczenie w realizacji rozmaitych projektów,
wiedza o zarządzania projektami i zarządzaniu firmą,
umiejętność dostosowania się do zmian,
podejście projektowe.
Po sfinalizowaniu projektu może pozwolić sobie na chwilę przerwy przed następnym wyzwaniem, a dzięki temu zyskuje on pozytywną stymulację do pracy przy kolejnym projekcie. Niewątpliwie właśnie potrzeba różnorodności wyzwań stanowi jedną z przyczyn wyboru takiej ścieżki kariery. Interim manager unika powtarzalności i rutyny.